יום חמישי, 18 ביוני 2009

המצאת המאה: דוד שמש

כן, קשה להאמין, אבל בדיעבד מתברר שהמצאת המאה - לפחות מנקודת מבטנו הישראלית - הוא דוד השמש. לכאורה, מה יותר פשוט והגיוני מאשר לרתום את האנרגיה הסולארית של השמש לשימושנו, וזה בדיוק מה שדוד שמש עושה - להוליך מים דרך צינורות שמתחממים באמצעות קליטת אנרגיית השמש במתקן מיוחד ("קולט").

ובכל זאת, את הרעיון של תרגום אנרגיה סולארית לתרמית לא הגה איש מדע אמריקני או מהנדס גרמני, אלא דווקא הפיזיקאי הישראלי צבי תבור. הוא יצר את דודי השמש הראשונים בתחילת שנות השבעים ומאוחר יותר הפך השימוש בהם לתקן בכל בנייה בישראל. רק היום, שלושים שנים אחרי, אפשר להבין כמה חזון ושכל ישר היה בהמצאה הזו, שהיא דוגמא קלאסית ל"אנרגיה מתחדשת" במובנה הטהור ביותר.

דודי שמש מותקנים היום ברוב משקי הבית בישראל וחוסכים לנו הישראלים מיליארדי שקלים כל שנה. הם אידיאליים עבור האקלים הישראלי המזופת שמסוגל לספק לנו מים חמים ללא הגבלה במשך רוב ימות השנה. למרות שדוד שמש תמיד יהיה יקר יותר מדוד חשמלי, והתקנתו מסובכת יותר, החיסכון בעלויות החשמל מחזיר את ההוצאה בתוך שנה או שנתיים בדרך-כלל.

מומלץ מאד לצפות בסרטון הזה הכולל ראיון עם צבי תבור. ואם אתם רוצים, יש גם טיפים על דודי שמש באתר סטיפס (קנייה, התקנה, אחזקה, תיקונים, טכנאות). ועוד אתר מעניין על אנרגיה חליפית, אנרגיה סולארית וכו'. ולאמיצים, מומלץ לקרוא את המאמר של הפיזיקאי צבי פלטיאל: שמיש גם בחורף באתר מט"ח.

אין תגובות: