יום שני, 7 ביוני 2010

לרכוש מקצוע: כיצד רוכשים מקצועות מחשב?

הרבה ישראלים נמצאים עדיין תחת השראת הבועה של סוף שנות התשעים, ונוהרים ללימודי המחשבים באשר הם, לעיתים קרובות בלי לבדוק מה באמת הם מקבלים. אז מהי בעצם הדרך הנכונה "לרכוש מקצועות מחשב" ולהשתלב בענף?

פעם כל העסק היה די ברור: כדי לרכוש מקצוע עליך ללמוד אותו, והמקום הנכון ללמוד על מחשבים הם מחלקות וחוגי מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטאות.

גם היום, לימודי מחשבים במסגרות אקדמיות (לא רק אוניברסיטאות אלא גם מכללות, למשל, והטכניון כמובן) הם דרך המלך לענף. מי שרוצה להפוך למתכנת, מהנדס תוכנה, מנהל פיתוח או מנתח מערכות, יעשה טוב אם יתחיל את דרכו שם.

מצד שני, בכל זאת מדובר במסלול מפרך של שלוש שנים לפחות, שידרוש מכם השקעה של 2000 שעות ויותר (בערך 65-75 שעות שבועיות אקדמיות) עד לתואר המיוחל. ובסופו של דבר, לימודי מחשבים לתואר מספקים הכשרה כללית מאד, שהדגש בה איננו מקצועי אלא אקדמי-מחקרי.

האלטרנטיבה: קורסי מחשבים

קורסי מחשבים של בתי-ספר למקצועות המחשב, מציעים את המסלול הקצר והממוקד יותר. במקום ללמוד 2000 שעות, שכוללות הרבה מתמטיקה, המון חומר אנכרוניסטי או סתם תיאורטי מאד, מקבלים עשרות או מאות שעות שמתרכזות במטרה הסופית: המקצוע.

כמה ממסלולי הלימוד בתחום פיתוח התוכנה, למשל, כוללים למעלה מ-1000 שעות לימוד ומעניקים לתלמיד הכשרה הרבה יותר שימושית ואקטואלית בתכנות מאשר לימודים לתואר ראשון. כמובן שזה פחות יוקרתי מתואר של הטכניון, למשל, אבל בוגרי מסלולים כאלה לעיתים קרובות הרבה יותר מוכנים לעבודה בענף מאשר בעלי תארים.

איזה קורסים קיימים

ישנן בישראל עשרות מסגרות ללימודי מחשב, שמציעות החל מקורסי משתמשים (אופיס, אינטרנט וכו', אך גם תוכנות מקצועיות כמו SAP או פריוריטי), דרך קורסים להכשרת בעלי מקצוע לתחום ה-IT (מפתחים, DBA, מנתחי מערכות) ועד לקורסי פיתוח תוכנה שונים, שנוטים להיות הממושכים והמעמיקים ביותר. 

תחומים פופולריים במיוחד בשנים האחרונות הם קורסים לבניית אתרים, עיצוב אתרים ו-Webmaster, קורסי גרפיקה ומולטימדיה (מ-Photoshop, דרך פלאש ועד כלי עריכת וידאו וסאונד), מסלולים להכשרת מקדמי אתרים, מומחי אבטחת מידע, אדמיניסטרטורים של מערכות ERP ועוד.

כמובן, קורסים להכשרת טכנאי מחשבים, היו ונותרו בין הפופולריים ביותר, והם נחשבים לקורסים שבוגריהם משתלבים בקלות יחסית בתחום - בין השאר משום שזקוקים להם לא רק בהייטק או בארגונים גדולים.

אין תגובות: