יום רביעי, 11 באוגוסט 2010

העולם שאחרי דפי זהב

פעם היו לנו שתי אפשרויות: דפי זהב או המלצה של חבר (או בן משפחה, וכו'). אתרי בעלי המקצוע מנסים להציע פתרון שמזכיר יותר את ההמלצה. עובד? תלוי אצל מי.

בעולם הישן לא היה מקום ליותר מדי התלבטויות. בכפר או בשכונה בה גרת, היה לרוב בעל מקצוע אחד מכל סוג - או בעל מקצוע אחד שעשה הכל והיה אינסטלטור, שיפוצניק, צבעי וגם חשמלאי (בהנחה שהיה חשמל).

בעולם המודרני, האורבני, זה השתנה כמובן. התחיל תור הזהב של דפי זהב - תופעה שהייתה לא רק בישראל אלא בכל העולם המערבי. היה ספר טלפונים אחד והיה ספר אחד של דפי זהב, שבו חיפשת בעלי מקצוע ומי שלא היה שם לא היה קיים.

איך בחרנו בעלי מקצוע מהמדריך הזהוב? בדרך-כלל לפי גודל המודעה - אחת מהגדולות אם רצינו שירות טוב ועבודה מקצועית, אחת מהקטנות אם לא היה לנו כסף.

כמובן, העובדה שעסק מסוים יכול לפרסם מודעה גדולה יותר - כלומר יש לו יותר כסף - לא בהכרח אומרת שהוא יעשה עבודה טובה יותר, אבל מה עוד יכולנו לעשות?

גם במציאות של ימינו, עם הלוחות המקוונים, קשה לומר שאין הפליה לטובה של מי שיכול לשלם. מדריך בעלי מקצוע אינטרנטי שמספק רק בעלי מקצוע מומלצים, גם הוא בעצם מספק פרטים של עסקים שמשלמים לו כסף.

השאלה המכריעה, אם כן, היא מה הופך את בעלי המקצוע למומלצים מלבד הכסף שהם משלמים - האם בעלי האתר מבצעים בדיקה מסודרת של לקוחות חדשים, ומנפה את הבעייתיים, או שהיא תפרסם כל מי שיסכים לשלם לה כסף?

התשובה משתנה, כמובן, בהתאם לאתר.

הרעיון ב"בעלי מקצוע מומלצים" הוא בעצם להחליף את החבר, המכר או בן המשפחה שהיה ממליץ לנו על בעל מקצוע עימו היה לו ניסיון טוב. לו היה כזה. כשאין, מדריכי המומלצים הם התחליף.

כיום, אנשים ממליצים זה לזה על אתרי בעלי מקצוע כאלה (ועל מדריכים מודפסים) בהתאם לניסיון שלהם איתם, כך שבסופו של דבר עשוי להתקבל משהו קרוב מאד לדבר האמיתי.

אין תגובות: