יום שלישי, 28 באפריל 2009

יצאת צדיק?

יצאת צדיק הייתה תוכנית תחקירים בהנחייתו של חיים הכט ששודרה בשנים 2004-2006 בערוץ 2 על-ידי הזכיינית קשת. לוגו יצאת צדיקבמסגרת התוכנית, נבדקו בעלי מקצוע מתחומים שונים (שיפוצניק, אינסטלטור, טכנאי וכו') בסיטואציות אמיתיות: צוות התחקירנים ביצע הזמנות עבודה פיקטיביות וצילום את בעלי המקצוע במצלמה נסתרת. חיים הכט, מלווה בבעלי מקצוע רלוונטיים ששימשו כיועצים מומחים, עקב ופרשן.

בעלי מקצוע שעשו עבודה טובה זכו לתשבחות ולצ'ופר בדמות פרסום מורחב במדריך דפי זהב, וכמובן שלאחר מכן עשו חייל (כלומר, קיבלו הרבה לקוחות חדשים). אלו שנתפסו "על חם" כשניסו לרמות (לכאורה) ניזוקו קשות מהפרסום השלילי. זה גם הרקע לביקורת על התוכנית: שהיא גרמה נזק לא מידתי לאנשים שאולי כשלו באופן חד-פעמי (חלק מהם אף טענו שנהגו כשורה ורק עריכה מגמתית של ההפקה גרמה לכך שנראו כרמאים).

לפני כשנה דחה בית-משפט השלום בתל-אביב תביעת לשון הרע בסך 350 אלף ש"ח שהוגשה נגד הפקת התוכנית, מצד בעל מקצוע שטען שנפגע שטען. כתב התביעה ייחס להפקה חוסר תום לב. השופטת שושנה אלמגור שדחתה את התביעה, סייגה ומתחה ביקורת על ההפקה וקבעה שאכן היה חסר גילוי נאות.

למרות הביקורת המוצדקת בחלקה נגד התוכנית, יצאת צדיק היא תוכנית שיצרה מודעות לבעיה המובנית ביחסים שבין בעלי מקצוע לצרכנים.

אין תגובות: