יום שני, 23 בנובמבר 2009

הענן הסמנטי של בעלי המקצוע

קידום פשוט של ביטוי בתוצאות חיפוש יכול להיעשות באמצעות השימוש בו בדף ובטקסט עוגן של לינקים מפנים. זה לא השתנה הרבה בחמש השנים האחרונות. אבל גוגל כבר מזמן רואה את הדברים ברמות אחרות.

כבר הסברתי כאן בפוסטים קודמים מדוע הביטוי "בעלי מקצוע" כשלעצמו לא שווה הרבה במונחים של תנועת חיפוש. קשה לי לקבל גם את הטענה על הערך התדמיתי שלו - שהוא בוודאי קיים אבל ספק אם שווה את ההשקעה הדרושה כדי להיות מדורג עבורו. במה הוא עדיף, למשל, על הביטוי "אנשי מקצוע"?

גם הזנב הארוך של הביטוי הוא זנב די קצר, איך שלא מסתכלים על זה. גם אם תהיו מדורגים במקום הראשון עבור ביטויים כמו בעל מקצוע, בעלי מקצועות, בעלי מקצוע מומלצים וכו' - הערך של כל הנ"ל במונחים של תנועה לא מצדיק את ההשקעה.

אבל מעבר לערך הספציפי של ביטוי מסויים והזנב הארוך שלו במונחים של תנועה, ישנו ערכו כחלק מענן סמנטי. במקום להסביר מצד התיאוריה, נדגים.

ישנם בישראל עשרות אתרים שביצעו פעולת קידום כלשהי כדי להיות מדורגים עבור הביטוי בעלי מקצוע. רובם כוללים מילים וביטויים שהם שמות של בעלי מקצוע לבית או של שירותים שבעלי מקצוע כאלה מציעים, כגון: אינסטלטורים, שיפוץ דירות, טכנאי מזגנים, תיקון מכונות כביסה, זגגות, תיקון תריסים וכו'.

לא חסרות דוגמאות למקרים בהם דפים חסרי משמעות לכאורה באתרים כאלה, מדורגים גבוה עבור ביטויים תחרותיים. לדוגמא, הדף הזה שמדורג עבור הביטוי תיקונים באתר המקצוענים. בדיקה קצרה תראה לכם שלדף הזה אין כמעט קישורים חיצוניים ולמרות זאת הוא מדורג גבוה יחסית עבור הביטוי - גם בהשוואה לדפים עם יותר קישורים באתרים עם יותר קישורים.

מה הסיבה לכך? ובכן, הסבר אפשרי אחד הוא שהמילה "תיקונים" מופיעה בלמעלה מ-2000 דפים שונים באתר המקצוענים. כנ"ל גם מילים כמו תיקון, תיקוני, לתקן ועוד. מכיוון שגוגל מדגיש מילים כאלה כשמחפשים "תיקונים", אנחנו יודעים שהוא מזהה את הקשר ביניהן. אבל מעבר לכך, אנחנו יודעים שגוגל גם מזהה את הקשר בין הביטויים האלה ומאות או אלפי ביטויים אחרים, לבין הביטוי "בעלי מקצוע".

אין תגובות: