יום חמישי, 27 בינואר 2011

בעלי מקצוע לבית בישראל - חלק ב'

למדריך בעלי המקצוע של דפי זהב הצטרף בשנות השמונים שחקן חדש: המקומון.

בשנות השמונים מדריך הנייר של דפי זהב שלט בכיפה. כדי למצוא מספר טלפון של אדם ספציפי נהגנו לחפש במדריך הטלפון או להתקשר למודיעין 144 (או למעשה: 14 באותם ימים. ה-4 הנוספת הצטרפה מאוחר יותר). כדי למצוא מספרי טלפון של בעלי מקצוע ספציפיים, או עסקים בכלל, חיפשנו בדפי זהב.

אף מתחרה לא יכול היה להתמודד עם המדריך הזהוב ברמה הארצית, אך באותן שנים החלו להיווצר אלטרנטיבות ברמה המקומית, והן הפכו משמעותיות יותר בשנות התשעים.

השנים, כדאי לזכור, הן שנות המקומונים - בראש ובראשונה אלו של קבוצת שוקן (הארץ, חדשות, ולימים TheMarker), כשמעל כולם היה הכוכב: העיר, המקומון האלמותי של תל-אביב.


באופן ספציפי, "קח תן", הלוח החינמי של "העיר" הפופולרי שכבש באותם ימים את אזור המרכז, הפך בין השאר לא רק מקור ל"יד שנייה" ומשומשים למיניהם, אלא גם לבעלי מלאכה ובעלי מקצוע שונים - טכנאים, שיפוצניקים ואחרים - שניצלו את האפשרות להופיע חינם בלוח הנקרא הזה.

לפני כן, בעלי מקצוע מעטים נהגו אמנם לפרסם את עצמם בלוחות של העיתונים היומיים, לצד מדורי הדרושים והנדל"ן, אבל זה תמיד היה פתרון יקר והמדורים הרלוונטיים בדפי מודעות המילים נשארו קטנים ומצומצמים. לוח קח-תן שצבר תאוצה במהירות, החל להעניק עדיפות למודעות שמפרסיהן שילמו עליהן.

בתחילת שנות התשעים, עם הפריחה של מדור ההומור "השער האחורי" הלך העיר ותפח עד שהיה לעיתון הכרוך העבה ביותר בישראל מעולם. 

אין תגובות: