יום שני, 18 בינואר 2010

3 דוגמאות של בעלי מקצועות

ישנם סוגים שונים ורבים של בעלי מקצוע ושל מקצועות. כדי להמחיש את הפלואידיות של הביטוי ושל משמעויותיו הפרקטיות ותלויות ההקשר, נביא שלוש דוגמאות.

1. עורכי דין. פעם קראו להם "בעלי מקצועות חופשיים" אבל היום הופקע הביטוי בעלי מקצוע ובדרך-כלל כאשר משתמשים בו מתכוונים לבעלי מקצוע לבית שמציעים שירותי תיקונים וטכנאות, שיפוצים ובנייה, ניקיון וטיפוח, עיצוב או הדברה. לכן, לעיתים קרובות כאשר עו"ד אחד אומר על רעהו שהוא "בעל מקצוע", הוא יאמר זאת בציניות. לומר על עמית שהוא בעל מקצוע זה כמו לומר על מישהו שהוא בחור טוב.

2. חשמלאים. כדי להיות חשמלאי עליך ללמוד ולעמוד בבחינות, לקבל תעודה ורישיון, להירשם דרך משרד העבודה, וכל זה לפני שהרווחת את השקל הראשון. רוב החשמלאים עובדים כשכירים בחברות שמעניקות שירותי חשמל. חשמלאים עצמאיים מרוויחים בעיקר מעבודות קטנות של תיקוני קצרים והחלפת שקעים - עבודות שמשלמים עליהם מאות שקלים בודדות אם בכלל.

3. קבלני שיפוצים. קבלן השיפוצים שלעיתים יכונה שיפוצניק, יכול להיות בעל עסק קטן או בעלים של חברה בעלת מחזורים עסקיים של עשרות מיליונים. קבלן מהסוג השני עשוי להיות "בעל מקצוע" בעצמו אבל בדרך כלל הוא יעסיק בעלי מקצוע רבים ושונים. כדי לעסוק בשיפוצים לא צריך תעודה ולא רישיון, רק ניסיון. רוב השיפוצניקים לומדים את העבודה במסגרת העסקה בעסק משפחתי.

בקיצור: בעלי מקצוע בתחומים שונים מתייחסים אחרת לביטוי "בעל מקצוע" ונדרשים לאסמכתאות שונות כדי להוכיח את מעמדם המקצועי. זה שילוב בין הדינמיקה של השפה והז'רגון לבין הדינמיקה של שווקי העבודה והמקצועות.

אין תגובות: