יום שבת, 23 בינואר 2010

מתי אתה קם ליום עבודה

יש אנשים שקמים בכל בוקר ליום עבודה שמתחיל בשעה מסוימת ונגמר באחרת. ישנם אנשים שלעולם אינם יודעים מתי יתעוררו ומתי ילכו לישון.

היכולת של אנשים לעסוק בתחומי עיסוק כאלה ואחרים - עוד לפני שמדברים על הכשרה רלוונטית שעליהם אולי לרכוש - קשורה לכל מיני מאפייני אישיות ומאפיינים פיזיים.

לדוגמא, אדם אינו יכול להיות צבעי אם אין לו יכולת לשאת מיכל צבע קטן-בינוני במשקל 2.5 ק"ג. הוא לא יכול להיות אינסטלטור טוב אם אין לו חוש ריח. הוא לא יכול להיות מנתח פלסטי אם הוא אלרגי לסיליקון. לא יכול להיות טייס קרב אם הוא פוזל.

באותו אופן הפרעות שינה נפוצות, כמו הקושי להתעורר בשעה מסוימת, יכולות למנוע מאנשים לעבוד או להחזיק בעבודות מסוימות - דבר שמי שלא סובל מבעיות כאלו פשוט לא יוכל להבין.

ישנם אנשים שלא יודעים מתי יקומו בבוקר, לא בגלל שאינם יודעים לאיזו שעה כיוונו את השעון המעורר או באיזו שעה אנשים מצפים לראות אותם במשרד - אלא משום שאינם יודעים מתי יתעוררו.

ישנם אנשים שלא יכולים לישון מעט בלילה ואז להשלים בשעות הצהריים, כי הם מפחדים ללכת לישון אחר-הצהריים - הם חוששים שיקומו מהשינה במצב נפשי מעורער, כפי שקורה להם בדרך-כלל.

בלא מעט מקרים אנשים שסובלים מהפרעות שנה בוחרים, בסופו של דבר, בחיים מקצועיים שונים מאד מאנשים אחרים - רק בגלל הבעיה הזו.

ישנם כאלו שבוחרים להיות עצמאים, רק כדי שאיש לא יוכל לומר להם מתי להתעורר. ישנם אנשים שמעדיפים לעבוד במשמרות ערב, שמאפשרות להם לישון במהלך שעות הבוקר והצהריים, ועדיין להגיע בזמן לעבודה. ישנם אנשים שפשוט לא מצליחים להחזיק בעבודה. ישנם כאלו שמצליחים לעבוד בעבודות רגילות, אבל סובלים כל הזמן מעייפות וחוסר ריכוז, וממאנים להשלים עם כך שהם פשוט "אנשי לילה".

בסך-הכל, ישנן יותר אפשרויות מקצועיות לאנשים שהשעון הביולוגי שלהם עובד אחרת ממה שאפשר לחשוב. הדברים הופכים הרבה יותר קלים כאשר מכירים בכך שישנן בעיות אובייקטיביות ומאמצים סגנון חיים שתואם אותן.

אין תגובות: