יום שלישי, 8 בספטמבר 2009

מקצוע 10

האם אתם יכולים לנחש באיזה מקצוע תעסקו בעוד 10 שנים? האם אפשר בכלל לתכנן את זה? מה שבטוח הוא שהמקצועות הקיימים היום לא יוסיפו להתקיים כפי שהם, לפחות לא בשמותיהם הקיימים היום.

אפשר להתווכח האם השינויים בשפה משקפים שינויים במציאות, או עד כמה השפה עצמה מעצבת את המציאות מחדש. מומחים מתחום ה"אימון" (קואוצ'רים), וכל מיני ניו אייג'רים, אוהבים לומר ש"שפה יוצרת מציאות" וזה עשוי לעצבן, אבל במידה מסויימת - לאו דווקא בקונטקסט או באופן שהם מתכוונים אליו - השפה, השיח, הסמנטיקה, ללא ספק משפיעים על המציאות.

ובכן, אין ספק שאנחנו חיים בעידן עתיר שינויים וקצב השינויים הנוכחי עשוי עוד לגדול בעתיד. כל תחומי חיינו כבר השתנו ומשתנים כל העת, יותר או פחות. החיים המקצועיים שלנו הם רק חלק מהמגמה - הם נראים אחרת ממה שנראו לפני 10 שנים והם יראו אחרת שוב בעוד עשר שנים.

צד אחד של העניין היא השאלה באיזה מקצוע נעסוק. כיוון אחר ממנו ניתן להתבונן בדברים הוא מתוך חשיבה על השם שיינתן למקצוע בו נעסוק. אנחנו יודעים, למשל, שעבודתו של רופא בן ימינו לא דומה לזו של מקבילו במאה ה-16, למרות שהשם זהה. ומצד שני, יש מי שטוען שמקצוע הסרוגייט הוא דומה מאד לתפקיד שהיה לזנות בתרבויות מסויימות (כאלו שבהן זה היה מקצוע מכובד, כמובן).

המציאות של היום כוללת מקצועות שלא היו קיימים לפני עשור או לפני חמישים שנה. קשה לצפות שיקרה אחרת בשנים הבאות. יותר מזה: וכן, גם תארי מקצוע ושמות מקצוע משתנים במסגרת התהליך, שמזין את השינוי המהותי.

"הדקונטרוקציה המקוונת" כפי שקורה לזה מחבר הבלוג האינסטלציה של המידע, היא האופן שבו ביטויים שונים שמשמשים ברשת חודרים לשפת היומיום (או עשויים לחדור). הדוגמא הספציפית המופיעה בפוסט האחרון היא זו שמופיעה גם כאן: הביטוי בעלי מקצוע או בעל מקצוע שמתחילים להופיע ברחבי הרשת כביטויים שהם לכאורה שגורים בדיבור או בכתיבה הרגילים, מה שלא בטוח שנכון.

התזה אומרת שגוגל מכתיב את שפת החיפוש; שפת החיפוש מעצבת את שפת הכתיבה; השינויים בשפת הכתיבה מחלחלים לשפת הדיבור, וחוזר חלילה.

מקצוענים בכל תחומי העיסוק, בעלי מקצוע ממגוון סוגים, מצליחים להתעדכן ולישר קו עם הדרישות השונות, ולפעמים גם יודעים לשנות את תאריהם לפי צורך (כמו במערכון המשעשע של סיינפלד: ספר הופך למעצב שיער ושיפוצניקים הופכים למעצבי פנים). גם אם נמנים עם אותם בעלי מזל שיעסקו באותו מקצוע בעוד עשור, סביר להניח שיהיה לו שם שונה. או שאולי זה אחרת - אולי בעלי המזל הם מי שימצאו את עצמם עוסקים בכל מיני מקצועות מעניינים ומפתיעים שאין להם עדיין שם, כי טרם נוצרו.

אין תגובות: