יום שלישי, 29 בספטמבר 2009

כך תזהו בעלי מקצוע מצויינים

מה בסך-הכל רוצים בעלי מקצוע טובים - להתפרנס, שהלקוחות יהיו מרוצים, לא להסתבך עם אף אחד. לעומת זאת, ישנם בעלי מקצוע מצויינים - בולטים בתחומם. אצלם חשוב לא פחות לסיים את יום העבודה עם חיוך שמקורו תחושת סיפוק על העבודה שנעשתה כהלכה. טובת הלקוח חשובה להם לא פחות מטובתם; הם גובים תשלום סביר, לא זול, אבל שווים כל שקל.

אל תחפשו שלמות. לא כל בעל מקצוע טוב ואפילו מצויין, יהיה גם מקצועי, גם אמין וגם חתיך. בכל אופן, להלן כמה תכונות ודרכי התנהלות שכדאי לחפש בבעלי המקצוע שלכם, אם אתם רוצים שהם באמת יהיו איכותיים במיוחד.

דייקנות.
בעלי מקצוע טובים משתדלים להגיע בזמן. בעלי מקצוע מצויינים יודעים שלפעמים יש תקלות ולכן טורחים ליידע מראש, להתריע על איחור, להתנצל כשצריך ולנסות לפצות. בעבודה קטנה הדיוק בזמנים הוא פחות קריטי. בעבודת שיפוץ רצינית, למשל, כדאי מאד לשים לב שבעל המקצוע שאתם לוקחים יודע לעמוד בזמנים, או לפחות לתקן בדיעבד.

הכל על השולחן.
לא חייבים לבקש תעודת לידה מכל אינסטלטור שמזמינים הביתה, אבל כדאי מאד לבקש את כל המסמכים שצריך ממי שעושה עבורכם עבודה יקרה מאד ובמיוחד כזו שביצוע לקוי שלה עלול לסכן חיים. בקשו תעודות, הסמכות, רשיונות וכולי, בלי להתבייש.

בלי התחכמויות. בעל מקצוע שמתמחן אתכם איננו אדם הגון, ובוודאי לא חכם. היום הוא מתחמן במשהו קטן ומחר הוא ירמה אתכם בגדול - או לפחות מזה אתם אמורים לחשוש. לכן, מי שמתחכם ומתחמן אתכם איננו בעל מקצוע הגון אבל בעיקר לא חכם - אפילו רמאים חכמים, מקפידים לא להתחכם בשלב שבו אפשר לתפוס אותם.

עם חשבונית.
לא צריך להיות חסידים גדולים של רשויות המס כדי להבין שמי שלא נותן חשבוניות עושה רע לעצמו ולכם. נכון, בהרבה מקרים בעל מקצוע ולקוחו יעדיפו לבצע עיסקה מתחת לשולחן, אבל אם אתם מאלה שדווקא כן זקוקים לחשבוניות וקבלות אז אולי עדיף לכם לעבוד רק עם מי שנותן אותן, ובכל מקרה - להבטיח שעל העבודה שבעל מקצוע מסויים עושה עבורכם, תינתן חשבונית. בעבודות יקרות חשבונית היא גם תעודת האחריות שלכם - היא חיונית למקרה שבו יידרש תיקון ויהיה עליכם להוכיח שמה שנעשה לא תואם את מה שסוכם עליו.

בלי להרים את הקול. התנהגו יפה אל בעלי מקצוע שאתם מזמינים לבית או למשרד. נהגו בהם במלוא הכבוד הראוי וצפו לקבל יחס דומה חזרה. אינכם צריכים לעבוד עם בעלי מקצוע שמדברים לא יפה, מנבלים את הפה או מרימים את הקול.

בלי לסחוט. בעל מקצוע הגון לא אמור להפתיע אתכם אחרי שכבר עשה את העבודה עם מחיר שונה מזה שדובר עליו בתחילה. אם יש שינויים במהלך הביצוע - או אם צפויים שינויים כאלה, בעל מקצוע טוב יתריע בפניכם. בעל מקצוע מצויין יאפשר לכם לבחור.

צניעות ואחריות. בעלי מקצוע מנוסים ואיכותיים לעיתים קרובות יהיו צנועים יותר ויקחו אחריות על הטעויות שלהם. בעלי מקצוע שלא מסוגלים להודות בטעות הם בדרך-כלל פחות מנוסים או שהם אנשים בעייתיים. כולנו טועים.

חיוך. ישנם הרבה בעלי מקצוע שעושים עבודה טובה ואינם חייכנים, וישנם גם בעלי מקצוע גרועים שהם חייכנים מלידה. החיוך הוא לא תנאי מספיק ואפילו לא הכרחי - אבל נחמד כשהוא שם. אם הוא מצטרף לשאר התכונות שפירטנו, הרי שלפניכם בעל מקצוע מצויין.

עוד בעלי מקצוע: בעלי מקצוע 2009.

אין תגובות: