יום ראשון, 6 בספטמבר 2009

בעלי מקצוע ואומנותם

כמו שכבר הסברנו בפוסטים קודמים, ישנם מקצועות שהעיסוק בהם מותנה בהחזקת רשיון ו/או בהכשרה מתאימה, ולעומתם ישנם בעלי מקצוע שעוסקים בתחומים שאין בהם רגולציה, מקצועות שאינם מוכרים ולא דורשים תעודות או רשיונות.

דוגמא לתחום כזה הוא אומנות שימושית (אפשר לקרוא עליו בהרחבה במאמר אומנות שימושית 2009), תחום שלא זו בלבד שלא צריך תארים מיוחדים כדי לעסוק בו אלא שהוא גם מוגדר אחרת על-ידי אנשים שונים. "אמנות שימושית", המונח המקורי, מתייחס לדברים שונים מאד ממה שמוכר היום כ"אומנות שימושית".

כמובן, זה לא אומר שאותם בעלי מקצוע שעוסקים בתחום אינם בעלי ידע או יכולת. אדרבא - ייתכן שהם בעלי מקצוע מוכשרים ומנוסים, שעושים עבודה טובה ומעניקים ללקוחותיהם תמורה מלאה לכספם, אבל בגלל שמדובר בתחום לא מוסדר קשה לדעת זאת מראש.

כבר אמרנו העובדה שבעל מקצוע מסויים מחזיק בתעודות לא בהכרח מעידה על כישוריו (ראה הרחבה במאמר בעלי מקצוע: סכנת הבינוניות). מרכיב חשוב ביכולת המקצועית של בעל מקצוע בתחום כלשהו, היא אומנותו - פרי של ניסיון, לימוד, ניסוי וטעייה, וכן גם כישרון. ישנם בעלי מקצוע מוצלחים מאד גם בתחומים שאין בהם הסדרה וכל בעלי המקצוע הטובים הם אנשים שהמקצוע עבורם הוא אומנות ולא רק משלח יד.


אין תגובות: