יום חמישי, 31 בדצמבר 2009

עמלות לבעלי מקצוע

ישנם בעלי מקצוע שחיים ממשכורת וכאלה שחיים מעמלות. לאיזו קבוצה אתם שייכים?

עמלה ("קומיסיון") היא תשלום שנלווה לעסקה או טרנזקציה פיננסית, ונחשב לחלק בלתי נפרד ממנה. עמלות הן חלק בלתי נפרד - או בלתי נפרד לכאורה - מענפי הבנקאות, פיננסים, משכרם של אנשי מכירות, מתווכים (דירות, רכב ועוד), אנשי ביטוח, ברוקרים ומנהלי השקעות, ענף הפרסום. כל מקצוע וסוג העמלות שלו.

רבים אינם יודעים זאת, אך עמלות הן מרכיב שכר לכל דבר שצריך להיכלל גם בחישוב פיצויי פיטורין. לדוגמא, נציג מכירות שמקבל משכורת בסיס עם תוספת של עמלות זכאי לפיצויים על-פי "משכורת קובעת" שהיא ממוצע של שלוש המשכורות האחרונות שלו, כולל העמלות.

במקור עמלה, משורש "עמל", אמורה לתגמל את העובד על עמלו באמצעות נטילת אחוז מסוים מערך העיסקה, אבל זה לא תמיד כך. במקרים רבים העמלות אינן על עבודה ספציפית אלא על עצם הענקת שירותי התיווך במסחר. לדוגמא, בעולם הבנקאות מקובל לקחת עמלות מסוגים שונים, חלקן מוצדקות (למשל, עמלות על פעולות מסחר בניירות ערך) וחלקן בלתי מוצדקות בעליל (כמו עמלות עו"ש בישראל).

גם לוחות מקוונים ואתרי בעלי מקצוע נוהגים ליטול עמלות עבור התיווך בין הגולשים לבין בעלי המקצוע. אך לשם השוואה, אם בתחומים אחרים העמלות נעות בין אחוזים בודדים לשיעור דו-ספרתי, בתחום זה העמלות המקובלות הן בשיעור ממוצע של פחות מאחוז מערך העבודה.


אין תגובות: