יום שלישי, 11 באוגוסט 2009

אינדקס אתרים, עולם הולך ונעלם

אינדקס האתרים או "מדריך אתרים" כפי שקוראים לו כל מיני יפי נפש, הוא עולם הולך ונעלם. איפה הימים ש"אינטרנט" ו"Yahoo" היו מילים נרדפות. איפה הימים שוואלה ותפוז כיסו כמעט את כל אתרי האינטרנט בישראל.

יש סיבות שונות לכך שהאינדקסים כבר לא חשובים כמו שהיו פעם - מה שאגב ניכר גם בחשיבות שגוגל מעניק לקישורים מאינדקסים, לרבות DMOZ שהיה פעם חביב נפשו.

מצד אחד, אינדקס אתרים הוא לפני הכל כלי חיפוש, וקשה להשיב על הטענה שמאז שקיים Google כל כלי חיפוש אחר, כל כלי החיפוש האחרים, הפכו הרבה פחות חשובים.

אבל מעבר לזה, הבלבול בין מטרת האינדקס (לרכז רשימות מסווגות של אתרים טובים) לבין מטרת בעליו (לעשות כסף), הוא בעוכריהם של אינדקסים רבים. DMOZ, אגב, הפך לחביב נפשו של גוגל בדיוק משום שלא היה מסחרי, אבל כל מי שמכיר את האינדקס החופשי מקרוב מבין ששם הבעיות היו אחרות - כל העסק פשוט לא זז.

בואו נקרא לילד בשמו: האינטרסים העסקיים הרסו את האינדקסים. בעלי מקצוע בכל תחום נתקלים במצבים של ניגוד עניינים - האינטרס שלהם מול זה של הלקוח. רק שאותם בעלי מקצוע שהיו אחראים או שאחראים על האינדקסים - בין שמדובר בבעליהם או בשלוחיהם - לעיתים קרובות שוכחים שיש "לקוח". למכור מיקומים באינדקסים זה דבר אחד. לא להכניס אתרים שאינם משלמים זה כבר דבר אחרי לגמרי.

אני לא טוען שזה המצב בכל האינדקסים, אבל לפעמים ההתעלמות של בעלי אינדקס מרישומים חוזרים ונשנים - מושקעים מאד יש לומר - גורמת לי לחשוב שאולי אצלם זה כן המצב.

אינדקס האתרים של תפוז אנשים
למשל הוא נחמד מאד, רק חבל שצריך לעבוד כל-כך קשה כדי למצוא איך נרשמים אליו, שלא לדבר על להופיע. אינדקס נענע, המשמש גם את ynet, לא שונה בהרבה - אלא אם כן, כמובן, אתם משלמים. אותו הסיפור עם אינדקס וואלה, שבעצם זהה לזה של נטקס, אם אינני טועה.

אצל האינדקסים הקטנים והבינוניים, המצב טיפ-טיפה פחות מעצבן. רובם אימצו את מודל השימושון, כך שיש מספר סופי של אתרים שיכולים להיחשף בדף הבית, ואם רוצים לעשות מאתר כזה כסף בלי להחזיק מחלקה מסחרית עתירת משאבים (ובדרך-כלל אין משאבים) אז למכור מיקומים בדף הבית זו כנראה הדרך היחידה (השאלה היא רק איך עושים את זה). בכל אופן, נראה שבעלי האינדקסים האלה קצת יותר מבינים איפה הם חיים, ומציעים כל מיני דלתות אחוריות לאינדקס בכל זאת. דוגמאות קליק אינדקס אתרים או Omm או 2net.

כמובן, יש אינספור אינדקסים קטנים שלהופיע בהם לא שווה יותר מדי. יש כאלה שהם גם מאד קטנים וגם מצפים שתשלם, שזה באמת מצחיק. ובכלל, יש תחושה של זילות המושג אינדקס. שימו לב, למשל, לדף הזה מאתר מכללת ספיר המופיע בדף התוצאות הראשון עבור "אינדקס אתרים". יופי של דף, באמת, רק שהכותרת לא ממש קשורה.

אין תגובות: