יום רביעי, 12 באוגוסט 2009

ירידת קרנה של העיתונות

כמו בעלי מקצוע מכל התחומים, גם עיתונאים נמדדים על-פי כשרונם וניסיונם (ובמדינות מסויימות גם על-פי הכשרתם). אבל כמו בעלי מקצוע אחרים, גם בעלי העט נמדדים בסופו של דבר ומעל לכל על-פי איכות תפוקתם.

בעבר, מקצועיות של עיתונאי בעיני מעסיקיו הייתה קשורה במידה רבה לאיכות העבודה העיתונאית שלו. אם הביא סיפורים בלעדיים, סקופים מדי פעם והדיווח שלו היה מקצועי ומדוייק, המו"ל היה מרוצה. היום "מקצועיות" בענף הזה היא קודם כל היכולת לייצר רייטינג, ובמקרים רבים המו"ל לא מעוניין בעובדים בעלי אתיקה וכשרון עיתונאי אלא להפך.

אינטרסים כלכליים יש בכל תחום. בעל מקצוע תמיד ימצא את עצמו נאלץ להכריע בין האינטרס שלו לבין זה של הלקוח, כאשר הלקוח הוא כמובן הקורא. אבל הרדידות התוכנית היא דבר שמנציח את עצמו - היא מגדלת אוכלוסייה חדשה שניזונה מאשפה ולא מכירה טעם אחר.

רוב השחקנים בענף הזה בישראל, מעדיפים היום עובדים בעלי מעט ידע וניסיון, שעולים פחות. בעלי מקצוע מעטים מהדור הישן שעוד פועלים בתחום, מדווחים על שחיקה מקצועית. בעלי הבית שמחים להיפטר מהנ"ל, שממילא מתעקשים לבזבז את זמנם על דברים מיותרים כמו תחקירים או בדיקת עובדות. היפים והאמיצים מחפשים מקצוע אחר. בעלי תעוזה מעטים ממשיכים לעשות את עבודתם כראוי.

אין תגובות: