יום שלישי, 25 באוגוסט 2009

בעלי מקצוע בתחום השיווק במדיה חברתית

הארץ נשטפת בימים האלה במומחים לשיווק במדיה חברתית. ביניהם בודדים שיודעים על מה הם מדברים, אך גם אוסף של שרלטנים וחובבנים שיבזבזו את זמנכם. כרוניקה של בועה.

נוהגים לומר שבאינטרנט "אתה יכול להיות מי שאתה רוצה", ויש אנשים שלקחו את התובנה הזו קצת יותר מדי רחוק, כך נראה. לדוגמא, יש היום שפע של מומחים חדשים לשיווק במדיה חברתית, שרבים מהם נראים כאילו הם עדיין לומדים להשתמש בעכבר. זה לא מפריע להם לגבות כסף מלקוחות תמורת שימוש באי אלו באזוורדס, שלא בטוח שהם עצמם מבינים.

למען ההגינות יש לסייג ולומר שגם בתחום הזה ישנם בעלי מקצוע טובים - רק שנער יספרם. הרוב, מה לעשות, הם אנשים שנכנסו לתחום בגלל שהוא חם ובגלל שקל למכור אותו ובמיוחד בגלל שלא צריך תעודה או רישיון כדי לעסוק בו.

כן, זה עד כדי כך פשוט: בשביל להיות חשמלאי, טכנאי מזגנים או מנעולן צריך רישיון ונדרשת הכשרה ויש להוציא רישיון עסק וכו' וכו'. כדי להחליף דוד שמש או צינור ביוב, צריך השכלה. לעומת זאת, בשביל למכור לאנשים שירותי שיווק או פרסום, להשתמש במילים כמו ויראלי או מיתוג, לא צריך שום דבר חוץ מאשר חוצפה.

לי זה מזכיר מאד את בועת ההייטק. גם אז כל אינסטלטור הקים סטארט-אפ וכל שיפוצניק בנה חוות שרתים. כמובן שזה הסתיים במפח נפש גדול, כי גם אלו שהשקיעו וגם אלו שקיבלו את הכסף לא באמת ידעו את עבודתם.

בסך-הכל זה לא מפתיע ששרלטנים מצילים לעבוד על מנכ"לים. המנכ"ל יכול להיות איש מקצוע מעולה בתחומו, אבל מול אנשים חלקי לשון שנראה שהם יודעים על מה הם מדברים, קל לשכוח את הכללים ולהיות פחות מקצועי לרגע - במיוחד כשאתה מסתובב מהרמת כוסית ליום עיון, אוכל ושותה כמו בהמה כחלק מההתלקלקות ההדדית.

בסיבוב הקודם, בעלי המזל יצאו מהעסק כשמכנסיהם עדיין עליהם - אבל הנזק היה עצום. הפעם, בימי ה"בועה 2.0", באופן טבעי מה שמוכרים לנו הם לא סטארט-אפים בסגנון של פעם אלא יזמויות, שיטות וכלים בסגנון ווב 2. ושוב, זה לא רציני, לא אינטליגנטי, ויש מעט מדי ביקורת על זה.

בעלי מקצוע, בכל מקצוע, אמורים להיות מסוגלים לבצע עבודה שהתמורה עליה מדידה או לפחות נראית. מי שלא מסוגל לזה הוא לא באמת בעל מקצוע.

אין תגובות: