יום שבת, 6 בדצמבר 2008

בעלי מקצוע לא מקצועיים

לפני שניגש לעניינים, חשבתי לפתוח במילה או שתיים על עצם המונח עצם המונח "בעלי מקצוע" ועל השימוש הציני בו.
|

בשפת היומיום, כשאומרים על מישהו שהוא "בעל מקצוע" או "איש מקצוע" מתכוונים לומר שהוא שהוא עוסק במקצוע מסוים. אם כי, אם מתחקים אחר מקור המושג, קרוב לוודאי שהכוונה המקורית הייתה לומר שהאיש עוסק במקצוע אותו רכש, באמצעות הכשרה מקצועית כזו או אחרת, או אפילו באמצעות לימוד ואימון בכוחות עצמו.

זה נשמע דומה אבל זה כלל לא אותו הדבר, משום שיש הבדל גדול בין עיסוק במקצוע כלשהו לבין התמחות באותו מקצוע. לדוגמא, כל אדם יכול להכריז על עצמו שהוא נגר, ואם ינסר, ידביק וימסמר וייצור רהיטים אז גם אנחנו עשויים לומר עליו שהוא נגר, אבל העובדה שבחר בנגרות כמקצוע לא אומרת שהוא מבין משהו בתחום או מוכשר לבצע עבודה טובה כנגר. אנחנו עשויים לומר עליו שהוא "בעל מקצוע גרוע" או שהוא "אינו בעל מקצוע" כלל, אבל מי שאינו מבין דבר בנגרות וישכור את שירותיו עלול להגיע למסקנות דומות רק אחרי שנפל בפח.

כשאנחנו אומרים על אדם "הוא בעל מקצוע" או אומרים למישהו "עליך להזמין איש מקצוע" עלולות להסתתר בתוך האמירה הזו הנחות שגויות. חלק מאתנו יוצאים מתוך הנחה שאנשים שהם בעלי מקצוע, בהגדרה, הם אנשים שיודעים היטב את העבודה ויעשו את מלאכתם היטב. חלקנו, כשאנחנו אומרים על מישהו שהוא בעל מקצוע, כבר מגלמים לתוך האמירה הזו את האמונה - המוצדקת או לא - במקצועיות שלו.

כשכבר ברור לנו שמישהו איננו "מקצועי", כלומר יש פגם באיכות העבודה שהוא עושה או באופן שבו הוא מבצע עבודה זו או אחרת, עדיין חשוב להבחין בין סוגים שונים של חוסר מקצועיות. ישנם "בעלי מקצוע" שהם שרלטנים גמורים, כלומר, הם מציעים למכירה יכולת או ידע מקצועי שאין להם. ישנם בעלי מקצוע חסרי כישרון או ניסיון. וישנם בעלי מקצוע בעלי אתיקה ומוסר פגומים.


אין תגובות: