יום שני, 22 בדצמבר 2008

בעל מקצוע/איש מקצוע - מה ההבדל?

אני מחפש כבר כמה ימים את התשובה לשאלה שבכותרת. אני מאמין שכמו שאין מילה מיותרת בתורה כך גם אין מטבע לשון מיותרת בשפה. אני חושב שאם יש שני ביטויים שקשורים ל... החזקת מקצוע, נקרא לזה, אז כנראה שיש ביניהם הבדל מהותי .

מה ההבדל בין "בעלי מקצוע" לבין "אנשי מקצוע"? אני חושב שאם אנחנו אומרים על מישהו שהוא בעל מקצוע, כלומר יש לו בעלות על מקצוע, אז בעצם אמרנו בזה שהוא רכש מקצוע. לעומת זאת, אם מישהו הוא איש מקצוע זה אומר שהוא עוסק במקצוע.

נדמה לי שרכישת מקצוע לא חייבת להיות קשורה ללימודים פורמליים ולהיות מגובה בתעודות. למשל, אם בעל מקצוע מסויים עושה את מלאכתו כפי שלמד אותה מאביו, ובמיוחד אם המקצוע "מסתובב במשפחה" כבר כמה דורות - האם זה באמת חשוב שאין לו תעודות? מצד שני, גם מי שלא למד במסגרת פורמלית ואפילו לא בעסק משפחתי, עשוי להיות אוטודידקט שלמד והתנסה וצבר ניסיון - האם לא נאמר עליו שרכש את המקצוע ביושר?

ישנם, לעומת זאת, אנשים שעוסקים במקצוע מסוים ללא הכשרה מתאימה, ללא לימוד וללא ניסיון. חאפרים. בעלי מקצוע הם לא. גם לומר שהם "אנשי מקצוע" נראה מוגזם.

אין תגובות: